Zwangerschapsyoga

Zwangerschapsyoga

De zwangerschapsyoga, pilates en hypnobirthing is een ideale voorbereiding voor iedere zwangere. Tijdens de zwangerschap verandert er veel in je lichaam, maar ook in je mind. Je lichaamshouding zal veranderen door de zwangerschap en dat kan een extra belasting geven aan je spieren banden en gewrichten. De hatha yogaoefeningen zorgen voor versterking, soepelheid, goede doorbloeding, bewustwording van het lichaam en ontspanning. Zij zijn ook geschikt als je last hebt van je bekken. De yoga ademtechnieken en hypnobirthing geven rust, ontspanning en zekerheid. Door bewustwording van de bekkenbodem en de juiste perstechniek zal je zelfverzekerd de geboorte beleven. Door zwangerschapspilates met de yoga te verbinden ontstaan nieuwe dynamische lessen, die ervoor zorgen, dat je lichaam gedurende de zwangerschap fit en sterk blijft.

Ben je op zoek naar ontspanning in je zwangerschap en een goede voorbereiding waarin jij in je kracht en vol zelfvertrouwen de bevalling en het ouderschap tegemoet gaat? Dan een zwangerschapsyoga zeker iets voor jou!

Zwangerschapsyoga

  • Bij Yoga Bevalt kun je je ontspannen voorbereiden op je bevalling. Je blijft op een prettige manier in beweging en iedereen kan het, ook als je geen yoga ervaring hebt.
  • Yoga Bevalt is een moment in de week om bewust bij je zwangerschap stil te staan en je te ontspannen.
  • We oefenen met dynamische bewegingen, met ademhaling, rek en strek oefeningen, bekkenbodemspieroefeningen, affirmaties en ontspanningsoefeningen. Ik besteed ook tijd aan oefenen in het “hier en nu” zijn en acceptatie en loslaten omdat dit, naar mijn idee, samen met ontspanningsoefeningen de sleutel is naar het ervaren van een goede bevalling.
  • Eigenlijk combineer ik yoga oefeningen met mindfulness en coachingstechnieken en mijn jarenlange ervaring met zwangeren, barende vrouwen en de kraamperiode.
  • Elke bijeenkomst begin ik met informatie die voor jou belangrijk is: onderwerpen over zwangerschap, je bevalling, je kraamtijd en het ouderschap. Ik nodig een lactatiekundige uit en neem ik een speciaal bevalbad mee en vertel over de voordelen van waterbevallingen.
  • Je volgt groepslessen en dat doe ik bewust. Bij mij ga je ervaren wat de dynamiek en de kracht van een groep is. Jullie zitten allemaal in dezelfde fase van je leven, allemaal zwanger en dat geeft verbinding. De kracht van een groep is dat je steun ervaart en leert van elkaar. We delen ervaringen, we praten en we lachen.
  • En elke keer als iemand iets vraagt of vertelt over een onderwerp waarvan jij het bestaan niet wist, heb ook jij weer aan informatie gewonnen.
  • Door ervaringen te delen met elkaar kun je elkaar helpen en steunen in deze bijzondere en soms emotionele tijd van zwangerschap, bevallen en moeder worden.
  • Alles bijelkaar is dit een cursus waarin je goed en realistisch wordt voorbereid op je bevalling en het moederschap met open armen kunt verwelkomen.

zwangerschapsyoga in een groep

Zwangerschapsoefeningen

De oefeningen maken je spieren soepel en sterk en brengen balans in lichaam en geest. Er is aandacht voor de veranderingen in je lichaam, aandacht voor het bekken en de rug, die tijdens je zwangerschap zwaarder worden belast.

  • zachte, eenvoudige yogaoefeningen
  • ontspanningsoefeningen

Een goede ademhaling geeft rust, kracht en zelfvertrouwen. Door goede ademtechnieken leer je omgaan met pijn en angst. Dit zal je helpen tijdens de verschillende fases van je bevalling. Je leert de buik- en flankademhaling, het wegzuchten van weeën en er is aandacht voor de persadem.

  • ademhalingsoefeningen
  • spierversterkende oefeningen
  • bekkenbodem oefeningen
  • technieken om de weeën op te vangen
  • verschillende houdingen tijdens het baren
  • partneroefeningen en massage
  • ontspanningsoefeningen

Een ontspannen lichaam laat je meer genieten van je zwangerschap en zal je helpen de bevalling soepeler te laten verlopen.

Zwangerschapskussen

Tijdens onze zwangerschapscursussen blijkt dat veel zwangere vrouwen kampen met slecht slapen. Als er één ding is wat je nachtrust echt kan verbeteren is het een goed zwangerschapskussen. Daarom hebben we die voor je getest en kunnen we er een aantal aanraden om te kopen. Je zult beter en fijner op je zijslapen.

Zwangerschapscursus

Tijdens een zwangerschapscursus ben je circa 2 uur bij elkaar. Tijdens zwangerschapsyoga praten we over zwangerschapsonderwerpen en bevallingsonderwerpen en eindigen met zwangerschapsyoga en een eindontspanningsoefening. Zo ga jij voldaan en heerlijk ontspannen weer naar huis!

De onderwerpen waarover we praten zijn:

  • Zwangerschapsklachten, hoe ontstaan ze en wat kun je eraan doen?
  • Welke voeding wil je gaan geven en wat zijn de voor-en nadelen van borstvoeding versus kunstvoeding?
  • Alles over bevallen, verwachtingen, wat is normaal, wanneer bel je , waar en hoe bevallen, in welke houdingen  kun je bevallen?
  • Hoe ga je om met pijn en waarom is pijn “noodzakelijk” en hoe ga je erop een positieve manier mee om?
  • Hoe ziet de kraamtijd eruit? Dagindeling gaan we bespreken.
  • Welke gevoelens horen bij de kraamtijd? En: wanneer trek je aan de bel? Hoe herken je een postnatale depressie?
  • Verder nodig ik een lactatiekundige uit zodat jij alles kunt vragen over borstvoeding aan de deskundige op dit gebied.
  • En daarnaast : alles wat jij wilt weten over de zwangerschap en bevalling.
  • Contact maken met je ongeboren kindje
  • Lichaamsbewustzijn (spanning/ontspanning)
  • Bewustwording van je ademhaling en hoe je die kan toepassen als steun tijdens o.a je bevalling.
  • Ontspanningsoefeningen
  • Verschillende ademhalingstechnieken die je kan toepassen tijdens de bevalling.
  • Bekkenbodem-, rug-, en allerlei andere oefeningen die goed zijn om je balans te vinden/houden en zwangerschapsklachten te verminderen.

Privé yogales

Lijkt een groepsles je niet prettig maar wil je toch graag yogales en informatie bij Yoga Bevalt? Ik bied ook de mogelijkheid tot priveles en coaching. Bij privélessen bespreken we samen waar jij behoefte aan hebt. Dat kan van alles zijn: informatie over de zwangerschap, bevalling en kraamtijd maar ook ontspanning, yogaoefeningen, ademhalingsoefeningen, het opstellen van een geboorteplan of bevalwensen. Hierdoor ben je goed voorbereid en ga je vol vertrouwen en in je kracht je bevalling tegemoet. Ook als je al eens bevallen bent kan het fijn zijn om bepaalde dingen nog een keer te herhalen of nieuwe inzichten te krijgen in alle mogelijkheden die er zijn.